Pistage och mandel med dadelsocker funkar ganska bra. Nötkrosset blir lite torrt, men det blir det alltid. Dadelsocker var en trevlig bekantskap. Men vegansk choklad, all choklad är vegansk om det inte finns mjölk i den. Varför ska det basuneras ut hela tiden?
Betyg under Tillverkare —>
Tag: choklad
Chokladprovning med Anders Avsnitt 615
Kalmar Chokladfabrik gör Muminchoklad. Det här är mjölkchokladen. 41% är 11 mer än Marabou. Det smakar inte Marabou, mera Fazer. Bra balans, men fortfarande är det mest socker och kakaosmör.
Betyg under Tillverkare —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 614
Raw choklad är choklad där man inte fermenterat eller rostat bönorna i temperaturer över 47 grader. Det gör chokladen lite annorlunda och det finns risker med detta vad gäller familjära smaker. Sen har man blandat i mandel och Baobabfrukt. Baobab är en näringsrik “superfrukt” rik på C-vitamin, antioxidanter och kostfibrer vilket gör den utmärkt för matsmältningen, immunförsvaret och energinivåerna. Om det nu hjälper 😀
Betyg under Tillverkare —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 613
Underlig doft och smak från 50% choklad. Lite mandellikör, spritsig så att säga.
Inte chokladsmak alls, så den här får inte något gott betyg av mig. Du kanske tycker annorlunda och det är OK.
Alla har vi olika smak preferenser.
Betyg under Tillverkare —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 612
Snacka om mörk choklad, rostad, rökig, tobak, tjära i doft och smak. Kolan kommer till sin rätt först på slutet och då blir det en annan typ av smak. Har inget emot denna, rökigheten var intressant, synd att kolan tog en stund att smälta med, så att säga.
Betyg under Tillverkare till höger —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 611
Godischoklad kan man väl ändå säga om en choklad som mest smakar honung, salt och mandel. Chokladen som försvann, typ.
Vattning choklad utan smak, kvar blev det mandlar som tuggas länge med en salt-söt smak.
Betyg under Tillverkare —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 610
Denna vecka så är chokladen en bisittare och det är inte kul. Vattning och söt är inte min typ av choklad. Gillar du lite sötma och neutrala jordnötter så kanske detta är för dig.
Betyg under Tillverkare —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 609
Kan man göra choklad i Värmland med kakao från Ecuador? Jo, det funkar, även med kardemumma. En bit istället för en hel bulle kanske är tricket att få i sig lite mindre kalorier 😉
Betyg under Tillverkare —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 608 med Alva
Choklad från Värmland med bönor från Ecuador, 73% smaksatt med havssalt från Island. Kan det bli mer internationellt? Kraftig chokladsmak som kanske inte hade behövt salt. Vi är överens Alva och jag.
Betyg under Tillverkare —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 607
Fairtrade, nja inte hela kakan dock. Gjord i Tyskland för Lidl med ett budskap om att man kan handla fair. Varför bara kakaosmöret är från Ghana kan man undra. Lite annorlunda mjölkchokladsmak, har faktiskt lite syra i sig, inte bara socker. Om en vecka provar vi något nytt. Ha det bra.
Betyg under Tillverkare —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 606
Sött och ingen chokladsmak. Bara kokad mjölk och socker. Godis kan vara gott, det har var inte det. Behöver Lidl en chokladprovare för att förbättra produkterna så kan de höra av sig 😏
Betyg under Tillverkare till höger —>
Chokladprovning med Anders Avsnitt 605
med Vidar och Tyr
Nu kör vi två choklader från Fazer. Barnbarn medverkar och har infall, i alla möjliga vinklar 😉 Oj, Oj vad kan hända ….
Betyg under Tillverkare —>
